رسالت و اهداف:
مجموعه رسالت و اهداف گروه پرستاری داخلی و جراحی دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی گناباد
مقدمه
گروه پرستاری داخلی جراحی دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی گناباد در راستای خدمت رسانی به آحاد جامعه، وظایف آموزشی، پژوهشی و درمانی خود را در پرتو مقاطع کارشناسی پرستاری، کارشناسی ارشد پرستاری مراقبت های ویژه و کارشناسی ارشد پرستاری داخلی و جراحی بر مبنای چشم انداز، رسالت و اهدافی که به پیشنهاد ذینفعان خدمات گروه، با توجه به الویت ها و تایید نهایی مدیر گروه محترم و ریاست محترم دانشکده بروز رسانی گردیده است را به شرح ذیل به منصه حضور می رساند.
چشم انداز گروه
در پنج سال آینده گروه داخلی جراحی دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی گناباد به عنوان یکی از فعال ترین گروههای آموزشی دانشکدههای پرستاری کلان منطقه ۹ و کشور، به پشتوانه حضور اعضای هیئت علمی توانمند و فراهم نمودن محیطی مهارت پرور، همگام با نیازهای در حال تغییر جوامع و کسب بروزترین استانداردهای قابل قبول ملی و فراملی در امر آموزش، تحقیقات و فناوری و توسعه همه جانبه پرستاری، فراگیران و دانش آموختگانی موثر در ارائه مراقبتها در کلیه سطوح سلامت از پیشگیری تا بازتوانی و خدمترسانی اثربخش و مقرون به صرفه در مسیر پیشرفت سطح سلامت آحاد جامعه تربیت خواهد نمود که خدمات آنان قابل عرضه در سطح بینالمللی خواهد بود.
رسالت گروه
تربیت فراگیران و دانش آموختگانی که با تکیه بر اخلاق حرفهای و برقراری ارتباط موثر، دانش بروز، تفکر انتقادی، مهارت و کارآمدی، خلاقیت، ایمان و تعهد، همدلی و مهربانی و آمادگی جسمانی: خدمات پرستاری مورد نیاز آحاد جامعه در شرایط بحران و غیر بحران را از مرحله پیشگیری تا بازتوانی در حیطه های بالینی مراقبتهای ویژه و بخشهای مرتبط با بیماری های داخلی و جراحی کودکان، بزرگسالان و سالمندان با روشهای مبتنی بر شواهد ارائه نموده و پرورش پرستارانی خلاق، چند بعدی، جامعهنگر و در عین حال موثر در حیطه های در هم تنیده آموزش، پژوهش، امور فرهنگی-هنری، کارآفرینی و تولید ثروت، امور صنفی، فناوری اطلاعات، امور حقوقی و مسئولیتهای اجتماعی با تعهد به یادگیری از طریق روش های نوین آموزش حضوری و غیرحضوری و بروزرسانی پی در پی دانش و مهارت های کسب شده در همه ابعاد را به دنبال خواهند داشت.
اهداف و وظایف گروه
۱- پایبندی به انطباق فعالیتهای کروه مبتنی بر اصول، ارزشها و رسالتهای تعریف شده در اسناد بالادستی و نظام جمهوری اسلامی ایران
۲- پایش نیازمندیها در پذیرش دانشچو در مقاطع و گروههای مختلف، پیگیری و اعلام نیاز نیاز مرتبط با فرآیندهای داخلی جراحی از مقطع کارشناسی تا دکتری تخصصی متناسب با پتانسیل گروه و اسناد آمایشی منطقهای و ملی
۳- ایجاد بستر لازم جهت افزایش انگیزه، تعامل انسانی و توسعه رویکردهای اخلاقی، حرفهای و سازمانی در گروه
۴- تامین و ارتقای زیرساختها و بستر لازم مرتبط با آموزش مجازی و دیگر روش های نوین آموزش،
۵- ارزیابی مستمر ۳۶۰ درجه فرآیندها و خدمات گروه در تعیین و بازنگری اهداف آموزشی، پژوهشی و درمانی
۶- بهبود و ارتقای فرایندهای آموزشی، پژوهشی و درمانی فراگیران بر اساس استانداردهای ملی و فراملی به منظور کاهش شکاف تئوری و بالین
۷- استفاده از پتانسیل دانشجویان در حوزههای مختلف آموزشی، پژوهشی با توجه به مراحل و مقاطع تحصیلی آنها بهویژه در بخش دانشجویی سطوح پایینتر
۸- تامین و تجهیز محیط آموزش نظری، عملی و مهارتهای بالینی مبتنی بر استانداردهای ملی
۹- توسعه نقش دانشجویان مقاطع مختلف کارشناسی و تحصیلات تکمیلی پرستاری مرتبط با گروه در خدمات اجتماعی و جامعه نگر در سطوح مختلف پیشگیری
۱۰- توانمندسازی و ارتقای توسعه فردی اعضای هیئت علمی
۱۱- طراحی، اجرا و ارزشیابی دورههای آموزشی تکمیلی ویژه دانشجویان، کارکنان و اعضای هیئت علمی گروه
۱۲- بهبود و ارتقای نسبت تعداد اعضای هیئت علمی به فراگیران و همچنین تناسب مرتبه علمی و تخصص ایشان با محتوای آموزشی تدریس شده
۱۳- برقراری تعامل بین بخشی درون، برون دانشگاهی در سطوح ملی و بین المللی
توانمندی های گروه (نقاط قوت و فرصت ها)
۱- حضور اعضای هیئت علمی توانمند در حوزههای تخصصی مراقبت های ویژه و داخلی جراحی با سابقه کار بالینی
۲- حضور اعضای هیئت علمی پشتیبان که از سایر دانشکده های دانشگاه و خارج از دانشگاه به صورت بین رشتهای حضور می یابند
۳- بکارگیری دانش آموختگان و یا فراگیران کارشناسی ارشد پرستاری مراقبتهای ویژه و داخلی جراحی در فرایند آموزش به دانشجویان مقطع کارشناسی و سهیم نمودن دانشجویان ترم ۸ پرستاری(اینترشیپ) در روند آموزشی دانشجویان ترم های پایین
۴- در دسترس بودن مرکز مجهز مهارت های بالینی با شبیه سازهای متناسب با بخش های مراقبتهای ویژه و سایر بخشهای داخلی و جراحی بیمارستان
۵- وجود مرکز تحقیقات در دانشکده پرستاری
۶- ارتباط مناسب آموزش دانشکده با ادارهی آموزش بیمارستان جهت هماهنگی های لازم آموزش بالینی
۷- عضویت اعضای هیات علمی گروه در بدنه اصلی مدیریت دانشکده و دانشگاه
۸- وجود بیمارستان و امکانات کلینیک و پاراکلینیک مدرن و اورژانس هوایی
۹- تصویب ساخت بخش آنژیوگرافی و بخش سوختگی و توسعه بخش مراقبتهای ویژه بیمارستان علامه بهلول گنابادی که در اهداف میان مدت مدیران شهرستان وجود دارد
۱۰- وجود فضای پشتیبان بیمارستان دوم گناباد (۱۵ خرداد) در مواقع بحران
۱۱- جو صمیمی و همکاری مناسب بین اعضای هیأت علمی و کارکنان
۱۲- تعامل با دانشجویان و دانش آموختگان تمامی مقاطع پرستاری
۱۳- چابکی دانشکده با توجه به ساختار آن در تصمیمگیری و اجرایی شدن برنامهها
نقاط ضعف و تهدیدهای گروه
۱- اختلال بوجود آمده در روند آموزش فراگیران در زمان همهگیری کرونا علیرغم تلاشهای صورت گرفته
۲- کمبود فضای آموزش بالینی با توجه به وجود یک بیمارستان آموزشی (بیمارستان علامه بهلول گنابادی)
۳- کمبود موارد بیماران خاص با توجه به ارجاع آنها به مرکز استان،
۴- ناکافی بودن شاخص هیئت علمی به دانشجو با توجه به استانداردهای کالبدی
۵- عدم امکان بهرهگیری از اساتید با مرتبه علمی بالاتر و مجربتر در آموزش بالینی با توجه به کمبود نیرو و داشتن پستهای مدیریتی
۶- تمرکز بیشتر آیین نامه ارتقا اعضای هیات علمی بر روی انجام فعالیتهای پژوهشی نسبت به فعالیتهای آموزشی
۷- عدم وجود برخی فیلدهای آموزش بالینی خاص مانند جراحی قلب باز و ...
توانمندی های مورد انتظار از دانشآموختگان گروه
از دانش آموختگان کارشناسی ارشد مراقبت های ویژه و داخلی و جراحی انتظار می رود مهارت های ارتباطی و مذاکره، آموزش و روش تدریس، مدیریت، پژوهش، استفاده از الگوهای مراقبتی، استفاده از وسایل بخشهای ویژه، جامع نگری، کار تیمی و بین حرفهای، تفکر نقادانه، حل مسئله، عملکرد مبتنی بر شواهد و حرفهای گری را بیاموزند درحالیکه دانشجویان کارشناسی پرستاری بایستی مهارت های ارتباطی، استفاده ماهرانه از وسایل موجود در بخش، تعامل بین بخشی، کار در محیط های حرفهای، تفکر نقادانه، مهارتهای حل مسئله، انجام مسئولیت اجتماعی، شناسایی مشکلات فوری بر اساس نتایج آزمایشات ، نحوه درخواست و ارائه مشاوره حرفهای، یادگیری مادام العمر، کاربرد ایده های فناورانه ، کارآفرینی و اقتصاد در پرستاری و ثبت و ارائه گزارش را بیاموزند.
برنامه عملیاتی گروه پرستاری داخلی جراحی و اطفال
فعالیت |
مجری /مسئول اجرا |
زمان اجرا |
محل اجرا |
روش
|
برگزاری و شرکت همکاران، دانشجویان و دانش آموختگان در دوره های بازآموزی و توجیهی |
مدیر و همکاران گروه |
هر نیمسال تحصیلی |
سالن رازی یا بصورت مجازی |
کارگاه / وبینار |
خود آموزی و خودتوانمندی سازی برای اعتلای اخلاقی، معنوی، حرفه ای گری |
دفتر نهاد / گروه |
هر نیمسال تحصیلی |
حضوری یا مجازی |
کارگاه / وبینار |
درخواست جذب عضو هیاًت علمی دکترای پرستاری |
مدیر گروه |
فراخوان جذب |
سامانه مربوطه |
از طریق هیاًت جذب |
برگزاری دوره ها و وبینارهای توانمند سازی |
EDC / گروه |
هر نیمسال تحصیلی |
حضوری یا مجازی |
کارگاه / وبینار |
رعایت شئونات اخلاقی و ارتباط حرفه ای مناسب با همکاران |
همکاران گروه /دانشجویان |
مستمر |
محیط کار و جامعه |
رفتار حرفه ای |
برگزاری جلسات منظم گروه و تصمیم گیری مشارکتی |
مدیر گروه |
ماهیانه و اقتضایی |
اتاق گروه وبینار |
حضوری / مجازی |
فراهم سازی محیط کاری مناسب |
همکاران گروه /دانشجویان |
مستمر |
محیط کار و جامعه |
رفتار حرفه ای |
اعطای تسهیلات مالی و سبدهای کالای مناسبتی |
دانشگاه |
مناسبتی |
دانشکده |
دفتر ریاست دانشگاه |
برگزاری جلسات آشنایی و توجیهی بدو پذیرش در رشته و ابتدای هر نیمسال و هر درس |
همکاران گروه / دانشجویان |
مستمر |
دانشکده / بالین / جامعه |
حضوری / مجازی |
تشکیل گروه مجازی واتساپ برای ارتباط مستمر، تبادلات علمی، انتقاد اطلاع رسانی |
مدیر گروه/ همکاران / دانشجویان |
مستمر |
واتساپ |
مجازی |
مشارکت دانشجویان در برنامه ریزی ها |
مدیر گروه/ همکاران / دانشجویان |
مستمر |
گروه |
مشارکتی |
دعوت از دانشجویان در برخی جلسات مرتبط |
مدیر گروه/ دانشجویان |
مستمر |
گروه |
مشارکتی |
دعوت و همکاری دانش آموختگان در آموزش دانشجویان |
مدیر گروه/ همکاران |
هر نیمسال تحصیلی |
دانشکده / بالین / جامعه |
حضوری / مجازی |
دعوت از دانش آموختگان برای برگزاری دوره های توانمند سازی |
مدیر گروه / همکاران |
هر نیمسال تحصیلی |
دانشکده / بالین / جامعه |
حضوری / مجازی |
مشارکت دانش آموختگان در انجام پژوهش های گروه |
مدیر گروه / همکاران |
هر نیمسال تحصیلی |
دانشکده / بالین / جامعه |
حضوری / مجازی |
اجرای ارزشیابی تکوینی و تراکمی در دروس مختلف |
مدیر گروه / همکاران /دانشجویان |
مستمر |
دانشکده / بالین / جامعه |
حضوری / مجازی |
تدوین لاگ بوک و اجرای آزمون صلاحیت بالینی بصورت آسکی در پایان دوره |
مدیر گروه / همکارن / دانشجویان |
هر نیمسال تحصیلی و پایان دوره |
دانشکده / بالین / جامعه مرکزآزمون صلاحیت |
حضوری |
پایش حضور و عملکرد بالینی دانشجویان و همکاران و گزارش آن |
سوپروایزر آموزشی بیمارستان |
هر شیفت |
بیمارستان |
مجازی |
ارزیابی عملکرد همکاران و رضایتمندی دانشجویان و گزارش آن |
EDC |
پایان هر نیمسال |
سامانه |
مجازی |
تکمیل لاگ بوک توسط دانشجویان و بازخورد عملکرد آنان |
اعضای گروه / دانشجویان |
هر نیمسال تحصیلی |
دانشکده / بالین / جامعه |
حضوری |
بازخورد نتایج عملکرد بالینی دانشجویان |
اعضای گروه / دانشجویان |
مستمر |
بالین / جامعه |
حضوری |
همکاری در پیشنهاد چارت تشکیلاتی دانشکده و گروه |
مدیر گروه |
سال 1399 |
دانشکده |
حضوری |
درخواست، سازماندهی و بکار گیری مناسب اعضای هیاًت علمی |
مدیر گروه |
مستمر |
دانشکده / بالین / جامعه |
اقتضایی |
بکار گیری مناسب کارشناسان گروه |
مدیر گروه |
مستمر |
دانشکده / بالین / جامعه |
اقتضایی |
تدوین منظم برنامه دروس نظری، عملی و بالینی دانشجویان |
مدیر گروه / همکاران / دانشجویان |
هر نیمسال تحصیلی |
اتاق گروه |
حضوری |
نظارت بر اجرای دقیق برنامه های تدوین شده |
مدیر گروه / همکاران |
مستمر |
دانشکده / بالین / جامعه |
حضوری / مجازی |
نظر خواهی از دانشجویان در مورد کمیت و کیفیت اجرای برنامه ها |
مدیر گروه / همکاران |
مستمر |
دانشکده / بالین / جامعه |
حضوری / مجازی |
بازخورد نتایج ارزشیابی همکاران به مدیران ذی ربط |
EDC/EDO |
هر نیمسال تحصیلی |
دانشکده |
حضوری / مجازی |
آموزش و استقرار روشها و الگوهای جدید تدریس دروس نظری |
مدیر گروه / همکاران |
مستمر |
دانشکده |
حضوری/ مجازی |
استقرار روشها جدید آموزش بالینی (Journal CIub, Journal Watch Text Review, Case Report, PBl,….) |
مدیر گروه / همکاران |
مستمر |
دانشکده / بالین / جامعه |
حضوری / مجازی |
استقرار روش های ارزشیابی عینی در دروس نظری مبتنی بر طرح دروس |
مدیر گروه / همکاران |
مستمر |
دانشکده / بالین / جامعه |
حضوری / مجازی |
استقرار روش های ارزشیابی عینی توانمندی های عملی دانشجویان نظیر لاگ بوک و آسکی |
مدیر گروه / همکاران |
مستمر |
دانشکده / بالین / جامعه |
حضوری |
تدوین اولویت های تحقیقاتی گروه |
مدیر گروه / همکاران |
سالیانه |
دانشکده / بالین / جامعه |
حضوری |
تخصیص بخشی از وظایف اعضای هیاًت علمی در بخش پژوهش |
معاون تحقیقات دانشگاه / مدیر گروه |
هر نیمسال تحصیلی |
دانشکده / بالین / جامعه |
ابلاغ ترمی |
مشارکت همه اعضای هیاًت علمی گروه در راهنمایی و مشاوره پایان نامه ها |
مدیر گروه / همکاران / دانشجویان |
مستمر |
دانشکده / بالین / جامعه |
حضوری / مجازی |
حمایت حداکثری از فعالیت های پژوهشی و انتشارات همکاران |
معاون تحقیقات دانشگاه / مدیر گروه |
مستمر |
دانشکده / بالین / جامعه |
مالی / ارتقاء |
حمایت و هدایت فعالیت های دانش پژوهی آموزشی همکاران |
معاون آموزشی دانشگاه / مدیر گروه |
مستمر |
دانشکده / بالین / جامعه |
مالی / ارتقاء |
استقرار رویکرد مشارکتی و کار تیمی در اداره گروه |
مدیر گروه / همکاران |
مستمر |
دانشکده / بالین / جامعه |
تیمی |
همکاری بین بخشی با سایر گروههای آموزشی و سازمانهای مرتبط خارج از دانشگاه نظیر بهزیستی |
مدیر گروه / همکاران / دانشجویان |
مستمر |
دانشکده / بالین / جامعه |
همکارانه |
همکاری در تدریس، انجام پژوهش و هدایت پایان نامه ها با سایر گروهها و دانشگاهها |
مدیر گروه / همکاران / دانشجویان |
مستمر |
دانشکده / بالین / جامعه |
همکارانه |
جستجوی منابع لازم برای انجام فعالیت های گروه |
مدیر گروه / همکاران |
مستمر |
دانشکده / بالین / جامعه |
تیمی |
صرفه جویی و استفاده بهینه از منابع موجود |
مدیر گروه / همکاران |
مستمر |
دانشکده / بالین / جامعه |
تیمی |
پیگیری فضای فیزیکی لازم برای انجام فعالیت ها فعلی و دورنمای گروه |
مدیر گروه |
مستمر |
دانشکده / بالین / جامعه |
اقتضایی |
پیگیری تجهیزات لازم برای انجام فعالیت ها فعلی و دورنمای گروه |
مدیر گروه |
مستمر |
دانشکده / بالین / جامعه |
اقتضایی |
همکاری در فراهم سازی و توسعه زیر ساخت های آموزش حضوری |
مدیر گروه / همکاران |
مستمر |
دانشگاه / جامعه |
همکارانه |
همکاری در توسعه زیر ساخت های آموزش مجازی و تولید محتواهای آموزشی |
مدیر گروه / همکاران |
مستمر |
دانشگاه / جامعه |
همکارانه |
همکاری در مرکز تحقیقات پرستاری دانشگاه و اخذ موافقت قطعی |
معاون تحقیقات دانشگاه / مدیر گروه / همکاران |
مستمر |
دانشگاه / جامعه |
همکارانه |
همکاری در کاربست نتایج تحقیقات و فعالیتهای فناورانه و نوآورانه |
معاونین تحقیقات و آموزشی دانشگاه / مدیر گروه / همکاران |
مستمر |
دانشگاه / جامعه |
همکارانه |
* فرم های الکترونیکی مشارکت ۳۶۰ درجه، در تدوین و بروزرسانی مجموعه رسالت و اهداف گروه پرستاری داخلی- جراحی و کودکان دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی گناباد
اعضای هیئت علمی
دانش آموختگان
دانشجو
ریاست
سرپرستار
کادر پرستاری شاغل در بخش های بیمارستان
مدیر محترم گروه پرستاری سالمندی و روان پرستاری
مدیر محترم گروه پرستاری سلامت جامعه